loading...

مجله سلامت

مجله اينترنتي سلامت ، بهداشت ، سلامتي،تندرستي ،طب سنتي

بازدید : 137
شنبه 5 مهر 1399 زمان : 9:57

خال صورت بجز در یکی دو جای استثنایی در هر کجای صورت که باشد ظاهر خوبی برای فرد ایجاد نمی کند. اکثر خالها تجمع سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت هستند. درون ملانوسیت ها ماده ی رنگی به نام ملانین تولید می شود ورنگ تولید شده باعث رنگی شدن سلول های ملانوسیت می شود. توزیع و فراوانی ملانوسیت ها تعیین کننده ی رنگ پوست است. تجمع بیش از حد ملانوسیت ها در مساحت کوچکی از پوست باعث ایجاد خال می شود. گاهی این تجمع با بالا آمدن پوست همان ناحیه همراه می شود که نتیجه ی آن خال برجسته است.

روش های برداشتن خال

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که قصد برداشتن خال صورت خود را دارند و دوست دارند قبل از برداشتن خالشان از کسانی که تجربه این کار را داشتند، سؤال کنند و ببینند آن ها چه روشی برای برداشتن خالشان تجربه کرده اند. در حال حاضر روش های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد، اما به طور کلی روش های علمی و شناخته شده ای که برای برداشتن خال وجود دارد به سه دسته تقسیم می شود:

1) سوزاندن خال

2) جراحی

3) لیزر

سوزاندن، یکی از روش های قدیمی برداشتن خال است. در این روش خال با دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق سوزانده می شود. از آن جایی که خال ها معمولاً قسمت های عمیقی در پوست دارند، این روش ممکن است فرورفتگی چاله مانندی را در سطح پوست ایجاد کند. روش سوزاندن خال که بیشتر در گذشته استفاده می شد، برای برداشتن خال های ریز و سطحی کاربرد دارد، البته امروزه دستگاه های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه های کوتر شده اند که باعث می شود به کار بردن این روش اثر کمتری روی پوست بگذارد.

جراحی خال
این روش پرکاربردترین روش برای برداشتن خال در میان پزشکان است. در این روش با ایجاد بی حسی موضعی در محدوده خال، با تیغ جراحی یک برش ساده روی پوست ایجاد و خال از عمق پوست خارج می شود، سپس جای آن یک یا دو بخیه ظریف زده می شود.

لیزر کردن خال
لیزر یک فن آوری جدید علمی است که در بسیاری جراحی ها استفاده می شود و در برداشتن خال هم کاربرد دارد. روش لیزر در برداشتن خال مثل روش سوزاندن است، با این تفاوت که در این روش به جای جریان برق از امواج لیزر برای تخریب یا تراش خال استفاده می شود.

مراقبت های بعد از عمل خال
در روش جراحی:

بیمار در هفته اول پس از جراحی باید از پمادهای آنتی بیوتیک موضعی استفاده کند تا جای عمل دچار عفونت نشود و بعد از 24 ساعت می تواند صورتش را بشوید. رعایت نکات بهداشتی و استفاده مرتب از پمادها در هفته های اول بعد از عمل بسیار مهم است. سه تا پنج روز بعد از عمل بخیه ها کشیده می شوند و شخص می تواند بعد از مدتی استفاده از کرم های لازم مثل لایه بردارها را شروع کند تا جای عمل کم تر در سطح پوستش بماند.

در روش لیزر:

سطح پوست زخم می شود و تا زمانی که زخم ترمیم نشود، نیاز به مراقبت و استفاده از پمادها و قرص های آنتی بیوتیک دارد تا محل زخم عفونت نکند. به طور تقریبی بعد از گذشت چهار تا پنج روز سطح پوست تا حدودی ترمیم می شود اما محل برداشت خال همچنان قرمز و در تماس با آفتاب مستعد لک شدن است. در روش لیزر، بیمار باید به مدت طولانی از ضدآفتاب های فیزیکی استفاده کند و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. در غیر این صورت احتمال ایجاد لکه های قهوه ای در پوستش وجود دارد.

در روش سوزاندن نیز تا یک هفته باید تمام این مراقبت ها صورت بگیرد و ممکن است جای عمل تا چند هفته قرمز باشد، اگر قرمزی جای عمل بیش از شش هفته طول بکشد باید به پزشک متخصص مراجعه شود تا که جای خال تبدیل به گوشت اضافی نشود.

عوارض برداشتن خال
قرمزی جای خال :

معمولا بعد از جراحی ویا لیزر خال یک قرمزی در محل برداشت خال ایجاد می شود که طی چند روز تا چند هفته خود بخود از بین می رود .در صورتیکه این قرمزی طولانی شود می توان از لیزر PDL ویا IPL جهت بر طرف کردن سریعتر آن استفاده کرد .

تیرگی جای خال (PIP) :

در بعضی پوستها مخصوصا پوستهای سبز امکان دارد جای خال کمی تیره تر شود ، که آنهم طی چند هفته تا چند ماه به مرور از بین می رود .در صورتیکه فرد می خواهد زودتر تیرگی رارفع کند می تواند از لیزر کیوسویچ N-D yag جهت بر طرف کردن آن استفاده کند .

اسکار (جوشگاه و یا رد ) :

احتمال باقی ماندن اسکار ( باقی ماندن جای خال ) بعد از : عمل خال بستگی به مهارت پزشک ونوع ترمیم پوست دارد . البته که خالهای بزرگتر امکان اینکه از خود رد بجابگذارند را دارند .
خالهایی که روی نواحی برجسته گونه ها نیز امکان بجا گذاشتن رد را دارند وهمچنین خالهای روی گردن وسینه واندام احتمال بجا گذاشتن اسکار هیپرتروفیک (گوشت اضافی ) دارند ، نتیجه برداشتن خال دونواحی مقعر صورت مثل بناگوش وخط خنده عالیست ودر خیلی از موارد هیچگونه جوشگاه ویا رد بجا نمی گذارد . اگر بعد از برداشت خال رد جراحی باقی بماند برای بر طرف کردن آن لیزر می تواند جوشگاه آنرا بر طرف کند.

منبع : ghatipati20

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 25
  • بازدید کلی : 3841
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه