loading...

مجله سلامت

مجله اينترنتي سلامت ، بهداشت ، سلامتي،تندرستي ،طب سنتي

بازدید : 263
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آشنايي با خواص دارويي و درماني سقز

سقز، يك ماده چسبناك مشتق شده از درخت پيستاكيا لنتيسوس است كه چيوس سقز ناميده مي شود. اين درخت به طور طبيعي در شمال آفريقا و كشورهاي شرقي درياي مديترانه رشد مي كند. به عنوان يك مكمل، سقز در كپسول هايي موجود است و يا مي توان آن را به عنوان آدامس جويد. قبل از استفاده از سقز به عنوان يك درمان گياهي با يك ارائه كننده خدمات بهداشتي واجد شرايط مشورت كنيد.

خواص سقز

فوايد سلامتي سقز:

1.كاهش بيماري هاي قلبي:

بيماري هاي قلبي به مشكلاتي كه بر قلب يا رگ هاي خوني تاثير مي گذارند، اشاره دارد، اما دو عامل خطر اصلي كلسترول بالا و فشار خون بالا هستند.

خواص سقز

2. پودر سقز براي كاهش كلسترول:

پودر سقز (5 گرم در روز) كلسترول LDL را كاهش مي دهد. همچنين در طول يك سال و نيم، ديگر نشانه هاي بيماري قلبي و كبد (آپوليپوپروتئين B، AST، ALT ، GGT) را كاهش مي هد با اين حال، در يك آزمايش باليني از 179 انسان سالم، به افراد روزانه 1 گرم سقز توانست سطح كلي كلسترول را پايين آورد، اما سطح HDL، LDL يا سطوح تري گليسيريد را تحت تاثير قرار نداد. اين اثر بيشتر در افراد چاق اعلام شد. دو نوع ديگر از سقز (سقز عاري از پليمر و پودر خام سقز) هيچ تاثيري نداشتند.

سقز همچنين كلسترول كلي را در يك مطالعه روي خرگوش ها پايين آورد و همچنين سطح تري گليسيريد و كلسترول LDL در مطالعه روي موش ها كاهش مي دهد.

3. سقز فشار خون بالا را كاهش دهد:

در مطالعه روي موش ها، مكمل سقز فشار خون انقباضي و انبساطي را كاهش داد. هم چنين التهاب و آسيب به قلب و ساير اندام ها كه مي تواند ناشي از فشار خون بالا باشد را نيز كاهش مي دهد.

سقز براي كاهش فشار خون بالا

4. سقز براي كمك به ديابتي ها:

در يك آزمايش باليني متشكل از 179 نفر، 1 گرم روزانه سقز خام سطح گلوكز ناشتا را كاهش داد، به خصوص در افراد چاق با اين حال، پودر خام و سقز عاري از پليمر، هيچ تاثيري نداشته اند. آدامس سقز همچنين ميزان قند خون بالا در موش هاي مبتلا به ديابت را كاهش داد.

5. سقز براي افزايش سلامت دهاني:

جويدن آدامس سقز به مدت 7 روز، تجمع پلاك را در يك كارآزمايي باليني از 10 نفر را كاهش داد ، در چندين آزمايش باليني بيش از 100 نفر، جويدن سقز سطوح باكتري بزاق را كاهش داده است. در يك مطالعه سلولي مشخص شده ،عصاره سقز توانست باكتري هايي را كه منجر به بيماري هاي لثه و التهاب (مانند ورم لثه) مي شود ، بكشد.

6. سقز نشانه هاي IBD را كاهش مي دهد:

در يك آزمايش باليني متشكل از 60 بيمار مبتلا به IBD، روزانه 2.8 گرم سقز به آنها داده شد كه كيفيت زندگي و IBD را بهبود بخشيد (سطوح ليزوزيم، لاكتوفرين، و كالپروتكتين). با اين حال چنانچه در بخش سلامت نمناك و در بحث خواص سقز ميخوانيد ، در اين مطالعه سطح CRP تغيير نكرده است.. CRP يكي از نشانه هاي رايج IBD است و سقز به طور خاص در افراد مبتلا به بيماري كرون تأثير مي گذارد..

7. سقز براي كمك به بيماري كرون:

مكمل هايي با سقز (2 / 2 گرم در روز)، نشانه هاي بيماري كرون را كاهش داده و سلامت عمومي و كلي را در يك آزمايش باليني 18 نفره در طول 4 هفته بهبود بخشيد.علاوه بر كاهش تعداد مدفوع مايع، درد معده و گرفتگي عضلات، و مصرف داروهاي ضد اسهال، همچنين به طور قابل توجهي نشانه هاي كليدي را كاهش مي دهد و التهاب را تشديد و بدتر مي كند (CRP).

در مطالعه روي موش ها، سقز ماركرهايمتورم مرتبط با IBD را كاهش داد اما در حيوانات ديگر، اين اثر پس از 6 روز بدتر مي شود..

8. سقز براي كمك به هضم:

در يك آزمايش باليني متشكل از 148 نفر با سوهاضمه، 350 ميلي گرم سقز داده شد و علايم سوهاضمه مانند درد معده (هم به طور كلي و هم از اضطراب)، سوزش سردل و درد بالاي شكم را كاهش داد.

كمك به هضم با استفاده از سقز

9. سقز براي درمان زخم ها:

در مطالعه اي با 38 نفر از افراد مبتلا به زخم روده كوچك، سقز به ترميم زخم و كاهش علايم كمك كرد. در آزمايش باليني متشكل از 147 زن به التيام زخم ها كمك كرد، اما اين اثر بسيار ناچيز بود.

با اين حال، سقز به صورت دهاني مصرف نشد. اين كار به وسيله طبيبان سنتي به كار گرفته شد، از طريق سوزاندن آدامس و رزين سقز و كشيدن زخم با آن بيش از 3 روز. اين تنها مطالعه اي بود كه از دود سقز استفاده كرد و مكانيسم ها و معاني آن تا حد زيادي ناشناخته باقي ماند.

10. سقز براي كمك به رهايي و درمان عفونت اچ.پيلوري:

سقز معمولاً در افراد با عفونت اچ. پيلوري مورد استفاده قرار مي گيرد. عفونت هاي پيلوري كه آرزو دارند مسير طبيعيشان را طي كنند. گاهي اوقات اين تركيب با پروبيوتيك ها، رژيم غذايي كافي، يا مكمل ديگر تركيب مي شود.

سقز خالص به تنهايي (350 ميلي گرم - 1 گرم، 3 بار در روز) به طور متوسط در از بين بردن H پيلوري موثر بود (30 درصد -38 % درمان) و پس از 14 روز درمان شد. با اين حال زماني كه در تركيب با داروهاي ضد زخم معمول، پنتورپازول (كارآزمايي باليني 52 نفر) مصرف مي شود، كار نمي كند. و جواب نخواهد داد.

اما در يك آزمايش باليني ديگر متشكل از 8 نفر، مصرف روزانه 4 گرم سقز تاثيري روي وضعيت عفونت اچ.پيلوري نداشت. در مطالعه روي موش ها، آماده سازي سقز توانست اچ.پيلوري را كاهش دهد، اما نتوانست به طور كامل عفونت را درمان كند.

در مطالعات سلولي، سقز در برابر اچ.پيلوري بسيار موثر بود و 90 % از باكتري ها را كشت.

11. سقز براي مبارزه با سرطان:

سقز با توجه به بررسي هاي علمي، حيوانات و مطالعات سلولي پتانسيل اصلي و خوب ضد سرطان دارد. در موش هاي مبتلا به سرطان روده، عصاره سقز قادر به توقف رشد سرطان تا 35 % بدون هيچ گونه اثرات مضر هستند.

در يك مطالعه سلولي، سقز حساسيت سلول هاي سرطاني پروستات را به هورمون هاي جنسي مردانه (آندروژن) كاهش مي دهد. همچنين ژن را خاموش كرد كه گيرنده ها را براي هورمون هاي جنسي مردانه تبديل مي كرد، كه مي تواند جلو سرطان را بگيرد.

در حقيقت، اغلب داروها براي درمان سرطان پروستات با كاهش فعاليت اين گيرنده ها به كار مي روند گيرنده آندروژن، AR).) در يك مطالعه سلولي، سقز اثرات ضد سرطان مشابهي را به تاكسول نشان داد، دارويي كه معمولاً براي سرطان سينه استفاده مي شود.

در دو مطالعه سلولي ديگر، سقز سلول هاي سرطاني كولون را كشت.

12. تقويت قواي جنسي با سقز :

مطالعات اخير تاييد كرده اند كه سطح عالي روي سقز به افزايش عملكرد پروستات كمك مي كند، كه باعث افزايش ميل جنسي مردان مي شود.

13. سقز براي جلوگيري از گلوكوم:

گلوكوم يك بيماري اعصاب بينايي چشم است كه منجر به تار ديد و كوري مي شود. مطالعات نشان داده اند كه سقز قبل از جذب شدن در جريان خون، به از بين بردن باكتري ها در بخش گوارشي كمك مي كند و مستقيماً با جلوگيري از آب سياه در ارتباط است.

خواص استفاده از سقز

14. سقز عفونت هاي متعدد را درمان مي كند:

از آنجا كه سقز يك داروي قوي ضد التهاب و ضد قارچي است، با كاهش علايم بيماري هاي متعدد، مانند عفونت هاي پوستي و كانديدا ارتباط دارد. همچنين نشان داده شده است كه سقز بيماري كبد را از عفونت محافظت مي كند و به جلوگيري از بيماري كبدي نيز كمك مي كند.

15. محافظت از كبد با سقز:

آزمايش هاي خون شركت كنندگاني كه روزانه 5 گرم از سقز را مصرف مي كنند، سطح آنزيم هاي كبدي مشخص در مقايسه با سطوح اوليه را نشان مي دهند، پس شاخصي براي بهبود سلامت كبد است.

16. سقز براي سلول ها را سرزنده نگه مي دارد:

سقز سرشار از آنتي اكسيدان ها است كه ثابت شده است آسيب راديكال آزاد را كاهش داده و سلول هاي زنده را احيا مي كنند.اين كار به كاهش روند پيري و همچنين حفاظت از اندام هاي حياتي از بيماري ها و زوال كمك مي كند و شما را جوان و سرشار از نشاط نگه مي دارد.

17. سقز براي مبارزه با ميكروب ها:

سقز به طور موثر رشد انواع مختلف باكتري ها و قارچ كانديدا را مهار مي كند.

18. كاهش التهاب با سقز :

سقز يك عنصر ضد التهاب است كه مي تواند به بيماري هاي خود ايمني و يا التهاب مزمن كمك كند. براي كاهش سطح التهاب و نشانه هاي تورم عمل مي كند.مسيرهاي التهاب را مسدود مي كند و نوتروفيل ها را فعال مي كند (نوعي سلول خوني سفيد).

براي ساير موارد زير، شواهد كافي وجود ندارد ولي به هرحال جزو فوايد سقز ذكر شده است:

19. سقز و گاستريت:

در حال حاضر داده هاي كمي در مورد اثرات سقز بر روي گاستريت - التهاب و يا سوزش معده وجود دارد. اما چون گاستريت مزمن مي تواند نتيجه اچ.پولاري باشد، ممكن است در كاهش علائم مفيد باشد.

تمام خواص و مزاياي سقز

20. برگشت اسيد معده / GERD:

اگرچه به نظر مي رسد كه سقز براي برگشت اسيد موثر است، اما در حال حاضر داده هاي كمي در مورد تاثير آن وجود دارد.

نسخه هاي درماني سقز در طب سنتي

عوارض جانبي سقز:

مصرف سقز (تا 10 گرم در روز) به طور كلي به خوبي تحمل مي شود و هيچ گونه عوارض جانبي ندارد. سقز ممكن است باعث واكنش هاي ايمني يا آلرژي در برخي افراد شود. در برخي افراد مي تواند باعث يبوست مي شود.

محدوديت ها و هشدارها:

تقريباً همه مطالعات انساني تضاد منافع داشتند. به عنوان مثال، مطالعات بعدي روي اين موارد انجام شد:

مطالعه كلسترول

مطالعه بيماري كرون

مطالعه اچ.پيلوري

مطالعه هاضمه

مطالعه ضد ويروسي و ضد باكتريايي

مطالعه ديابت انجام نشده

در حال حاضر، تعداد محدودي از آزمايش هاي انساني بر روي اثرات سقز، به ويژه آن هايي كه فاقد تضاد منافع هستند، وجود دارد برخي از آزمايش هاي انساني داراي اندازه نمونه كوچكي بودند. در حال حاضر هيچ داده اي بر روي اثرات بلند مدت سقز وجود ندارد.

تعاملات و تداخلات با داروها:

در يك مطالعه، افرادي كه سقز را با داروي ضد زخم مي خورند، پنتوپرازول عفونت اچ.پيلوري را درمان نمي كند. اگر پنتوپرازول (پروتونيكس) يا ساير داروهاي ديگر براي زخم استفاده مي كنيد، قبل از مصرف سقز، با پزشك خود مشورت كنيد.

در مطالعۀ فوق، برخي از افرادي كه فقط عصاره سقز را مصرف مي كردند، عفونت هاي اچ. پيلوري را ريشه كن كردند، در حالي كه كساني كه آنتي بيوتيك مصرف مي كردند (آموكسي سيلين يا كلاريترومايسين) كامل خوب شدند (درمان باليني با 52 نفر). بر اساس اين مطالعه تك، سقز بايد اثرات آنتي بيوتيك را كاهش نمي دهد.

با اين حال، اين داده ها محدود هستند. بنابراين، پيش از استفاده از سقز در كنار داروهاي تجويزي، با پزشك خود صحبت كنيد.

انواع مكمل ها سقز:

سقز در انواع مختلفي موجود است:

  • تكه اي (قطعات محكم شده آدامس سقز خالص)
  • قرص
  • كپسو
  • آدامس جويدني
  • پودرقهوه با سقز

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 50
  • بازدید کلی : 3866
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه