loading...

مجله سلامت

مجله اينترنتي سلامت ، بهداشت ، سلامتي،تندرستي ،طب سنتي

بازدید : 219
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بي خوابي ،يك اختلال خواب است ؛ هنگامي كه فردي نمي تواند خوب بخوابد، باعث خستگي روزانه، بي حالي، بي ثباتي عاطفي، اختلال حافظه، سرگيجه، تحريك پذيري، عملكرد ضعيف مي شود.

انواع بي خوابي

بي خوابي شامل اين سه نوع مي باشد:

  • موقت، كه براي چند روز طول مي كشد
  • كوتاه مدت كه دو يا سه هفته طول مي كشد
  • بي خوابي مزمن كه بيش از يك ماه طول مي كشد.

افراد مبتلا به اختلال خواب، ممكن است اين مشكلات را تجربه كنند در رختخوابشان در شب بيدار مي مانند، ناتواني در خواب به علت خستگي، حتي بعد از خوابيدن احساس طراوت نداشتن، و خيلي زود بيدار شدن، و غيره.

علت بي خوابي و درمان آن با طب سنتي

علل بي خوابي

بي خوابي وضعيتي است كه عوامل ديگري در شكل گيري آن نقش دارند. شايد گاهي اوقات نتوانيد بلافاصله و به وضوح عوامل بروز بي خوابي را در خودتان تشخيص دهيد اما فهرستي از عوامل متعدد كه در ذيل مي آيد، مي تواند در اين خصوص نشانه هايي در اختيار شما قرار دهد :
- حالت روحي؛ مانند اضطراب، افسردگي، نگراني، خشم، غم و پيش بيني يك رويداد سخت.
- تغيير؛ به عنوان مثال، ترك خانه يا شهر و ورود به دانشگاه.
- عوامل محيطي؛ مانند سرو صدا، نداشتن آسايش، تغييرات زماني.
درد؛ از عوامل شايع شكل گيري بي خوابي بشمار مي رود.
-شرايط جسمي؛ مانند مشكلات قلبي، مشكلات تنفسي، دل درد، مشكلات گوارشي، فشار خون بالا، درد مفاصل و بي اشتهايي عصبي.
- قرص هاي خواب آور و آرام بخش ها؛ مصرف بي رويه اين قرص ها ممكن است خواب شما را به تدريج مختل كنند.
- برخي داروهاي تجويز شده از سوي پزشك؛ شامل قرص هاي جلوگيري از بارداري، داروهاي ادرار آور، قرص هاي لاغري .
برخي از عوامل بروز بي خوابي به آساني قابل كنترل نيستند اما بسياري از آنها را مي توان برطرف ساخت.

درمان خانگي بي خوابي

1. كدو تنبل :

كدو تنبل، يكي از درمان هاي عالي براي خوابيدن است آب كدو تنبل را بگيريد و كمي روغن كنجد را به همان نسبت به آن اضافه كنيد قبل از رفتن به رختخواب، پوست سرتان را با اين تركيب ماساژ دهيد و كلا كدو تنبل را در رژيم غذايي خود قرار دهيد.

2.شير:

يك ليوان شير ولرم، قبل از خواب، تاثيري روي بدن شما مي گذارد و به شما كمك مي كند تا راحت تر بخوابيد.علاوه بر اين، شير حاوي اسيد آمينه تريپتوفان است و توليد سروتونين را تحريك مي كند، كه در نهايت موجب خوابيدن راحت تر مي شود. مي توانيد عسل را در شير مخلوط كنيد و همراه با عسل، كمي پودر دارچين را در آن مخلوط كنيد ؛ ماساژ انگشتانتان با شير ،باعث خواب مي شود.

خوردن شير قبل از خواب براي جلوگيري از بي خوابي

3. دانه هاي كنجد :

دانه هاي كنجد منبع خوبي از مواد معدني، كلسيم، كربوهيدرات ها و تمام ويتامين هاي B است.1 قاشق چايخوري دانه خشخاش را بخوريد،روغن قبل از رفتن به رختخواب، ميتواند مشكل بيخوابي را حل كند ؛ به طور منظم، 1 قاشق چاي خوري از دانه خشخاش ، پودر نارگيل را به همراه مقدار كمي آب ،تركيب كنيد تا خميري شود. براي اين كار يك تابه برداريد و كمي كره را در آن ذوب كنيد سپس يك قاشق، زيره سبز و زردچوبه را اضافه كنيد و بلافاصله آن را از روي حرارت برداريد ، پس از يك دقيقه، خمير را درونش مخلوط كنيد و كمي نمك ،براي طعمش اضافه كنيد. اين تركيب را ،يك ساعت قبل از سفت شدنش تكه تكه كنيد و با، 30 گرم دانه خشخاش را شير و شكر(براي طعم) مخلوط كنيد.

4. چند نسخه عالي براي درمان بي خوابي با جوز هندي:

جوز هندي ،عملا بيخوابي را درمان مي كند ، حاوي ميريستيكين است، كه يك آرام كننده است و به خوابيدن طبيعي كمك مي كند. شما مي توانيد يك قاشق پودر جوزهندي را با يك قاشق چايخوري آب انگورفرنگي هندي تازه، مخلوط كنيد و 3 بار در روز مصرف كنيد.

به غير از بي خوابي، همچنين مشكل سوء هاضمه و افسردگي را حل مي كند براي اين منظور به صورت منظم، ½ قاشق چاي خوري پودر جوزهندي را با كمي پودر دارچين، و 1 قاشق چاي خوري از عسل و آب تركيب كرده تا به شكل خمير درايند. حالا يك فنجان شير را بجوشانيد و تمام مخلوط را در آن بريزيد خوب، هم بزنيد و قبل از خواب آن را بنوشيد.

يك هشتم قاشق چاي خوري پودر جوزهندي را در يك فنجان شير ولرم ،مخلوط كنيد ، يك چهارم قاشق چاي خوري پودر جوزهندي را برداريد آن را به يك فنجان آب ولرم يا هر آبميوه مورد علاقه خود اضافه كنيد.

توجه داشته باشيد:

در يك زمان، بيش از مقدار خيلي كمي از جوز هندي بيشتر مصرف نكنيد ، مصرف بيش از حد دوز جوز هندي ،باعث توهم و برخي ديگر از آشفتگي هاي رواني مي شود.

درمان طبيعي بي خوابي شبانه

5. چاي سبز؛

چاي سبز، پر از تينين و اسيد آمينه است كه در مبارزه با اضطراب و استرس به فرد كمك مي كنند ، 1-2 ساعت قبل از خواب يك فنجان چاي سبز بنوشيد.

6. موز :

موز ،حاوي ملاتونين، تريپتوفان، منيزيم و سروتونين است ،كه به عنوان شل كننده بدن عمل مي كنند مقدار بالاي كربوهيدرات موجود در موز ،باعث خواب آلودگي شما مي شود ، خيلي راحت، فقط قبل از رفتن به رختخواب موز بخوريد. تركيبي از موز له شده و دانه هاي زيره سبز بو داده شده درست كنيد، و پس از شام مصرف كنيد همچنين مي توانيد يك اسموتي موز درست كنيد و يك ساعت قبل از خواب بخوريد ، مي توانيد موز به همراه نان و كره بادام زميني را امتحان كنيد.

7. زنيان:

يك قاشق چاي خوري تخم زنيان را داخل 375 ميلي ليتر آب جوش اضافه كنيد. اين تركيب را براي 15 دقيقه بجوشانيد ، محلول را فيلتر كرده و عسل و شير را به آن اضافه كنيد ؛ اين چاي را هر روز قبل از خواب بنوشيد.

درمان بي خوابي و خستگي هاي شبانه

8. بلغور جو دوسر :

جو دو سر، غني از ملاتونين است كه سبب خواب مي شود. به طور مرتب خوردن بلغور جو دوسر براي حل مشكل شما مناسب است همچنين مي توانيد دو قاشق غذاخوري تخم كتان را در بلغور جو دوسر خود اضافه كنيد و آن را در شب مصرف كنيد.

9. كشك:

كشك، بدن را قادر به جذب مواد معدني و مواد مغذي ضروري اش مي كند و همچنين باعث بهبود سيستم گوارش مي شود. افراد مبتلا به بي خوابي، بايد 3 فنجان كشك را روزانه مصرف كنند، تا بتوانند خواب خوبي داشته باشد. علاوه بر خوردن كشك، ماساژ آن نيز بر روي سر مفيد است.

10. چاي زيره سبز :

1 قاشق چاي خوري زيره سبز را در حدود 5 ثانيه ،حرارت دهيد. سپس، 1 فنجان آب به آن اضافه كنيد و آن را به نقطه جوش برسانيد ، آن را از گرما برداريد و روي آن يك پوشش قرار دهيد. اين تركيب را براي 5 دقيقه فشار دهيد و قبل از خواب بنوشيد.

چاي سبز براي درمان بي خوابي

11. زعفران:

زعفران ،حاوي خواص آرام بخشي است كه به درمان مشكل بي خوابي كمك مي كند ، 3 يا 4رشته زعفران را برداريد و آنها را در يك فنجان شير گرم بياندازيد. اين نوشيدني گرم را هر روز قبل از خواب بنوشيد.

12.حمام داغ :

دوش داغ دو ساعت قبل از خوابيدن ،بسيار مفيد است اين كار، اعصاب و بدن را آرام مي كند. شما همچنين مي توانيد چند قطره روغن مانند:بابونه، ليمو، اسطوخودوس يا رزماري را به آب وان حمام خود اضافه كنيد، و بدن شما را به نحو موثرتري آرام مي كند.

13.سركه سيب و عسل:

سركه سيب ،حاوي اسيد آمينه اي است كه خستگي بدن را تسكين مي بخشد، به اين ترتيب به شما كمك مي كند تا خوابي طبيعي داشته باشيد ، از سوي ديگر، عسل سطح انسولين را افزايش مي دهد كه سروتونين آزاد مي كند، و خواب را راحت تر مي كند. يك ليوان آب گرم برداريد و دو قاشق چاي خوري هر يك از سركه سيب و عسل را به آن اضافه كنيد ؛ همچنين، مي توانيد 2 قاشق غذاخوري سركه سيب را در يك فنجان عسل مخلوط كنيد ، يك قاشق غذاخوري از اين مخلوط را با آب يا بدون آب بخوريد.

سركه سيب و عسل براي درمان بي خوابي

14.درمان بي خوابي با طب سوزني :

طب سوزني تا حدودي مشابه طب فشاري است ، مشكل را با فرو كردن سوزن هاي نازكي در پوست و در برخي از نقاط خاص، اين مشكل را بهبود مي بخشند براي بي خوابي، معجزه مي كند. توجه داشته باشيد، كه اين درمان بايد توسط يك متخصص با تجربه انجام شود.

15. بادام :

بادام ،بدن را با به دليل اينكه حاوي منيزيم و تريپتوفان است، ريلكس و آرام مي كند به راحتي ،با خوردن چند عدد بادام در طول روز،مي توانيد مشكل بي خوابي را حل كنيد.

16. عسل:

عسل ،براي درمان بي خوابي فوق العاده عالي عمل مي كند. به علت اثرات خواب آوري و آرام بخشي آن، باعث حس خواب مي شود و آرامش را پخش مي كند. به سادگي 2 قاشق غذاخوري عسل را در يك فنجان آب مخلوط كنيد ، خوب هم بزنيد و نوش جان كنيد. يا اينكه 1 قاشق پر از عسل را قبل از خواب مصرف كنيد اين يكي از بهترين راه حل ها براي كودكان مبتلا به بي خوابي است.

17. كرفس:

كرفس ،سرشار از فتاليد است كه باعث كاهش ترشح هورمون هاي ناشي از استرس است كه در نهايت، سيستم هاي عضلاني و عصبي را استراحت مي دهد. اين ويژگي كرفس، باعث مي شود تا يك درمان خانگي عالي براي بي خوابي باشد برگ هاي كرفس را همراه با ساقه اش خرد كنيد، تا عصاره آن خارج شود و يك قاشق غذاخوري عسل را با آن مخلوط كنيد و بايد قبل از خواب، در شب مصرف كنيد.نكته:عسل و كرفس، بايد به نسبت هاي مساوي مصرف شوند.

18.روغن كنجد:

دانه هاي كنجد ،حاوي چربي هاي غير اشباع هستند، كه تنش عصبي و عضلاني را كاهش مي دهد و باعث خواب مي شود. مصرف منظم روغن كنجد، باعث افزايش گردش خون مي شود و از اختلالات گوارشي جلوگيري مي كند، و نيز باعث كاهش اضطراب مي شود ، قبل از خواب، پاهاي خود را با اين روغن ماساژ دهيد.

درمان بي خوابي با روغن هاي گياهي

درمان هاي گياهي ،براي درمان بي خوابي:

19. سورل هندي:

آب برگ هاي سورل هندي، براي درمان بي خوابي بسيار مفيد است ، عصاره و آب اين برگ ها را بگيريد و آن را به نسبت مساوي از روغن كرچك مخلوط كنيد. حالا آب را بجوشانيد. آن را در يك بطري نگهداري كنيد و خنك نگه داريد و پوست سر خود را قبل از خواب با اين روغن ماساژ دهيد اين ماساژ ،حس خنكي را در نزديكي چشمانتان ايجاد مي كند، كه باعث خواب راحت مي شود.

20. روغن اسطوخودوس:

اين روغن، مانند يك آرامش دهنده عمل مي كند و به شما كمك مي كند خواب خوبي داشته باشيد چند قطره از اين روغن گياهي را برداريد و آن را روي پيشاني و شقيقه هاي خود بماليد. عطر و بوي اين روغن، موجب خواب مي شود ، بنابراين، قبل از به خواب رفتن از اين روغن استفاده كنيد.

درمان گياهي بي خوابي با طب سنتي

21. روغن ياسمين:

چند قطره از اين روغن را بر روي مچ دست خود بماليد. انجام اين كار قبل از خواب قطعا باعث داشتن يك خواب بهتر مي شود.

22. راوالفيا:

خواص آرام بخش آن باعث درمان بي خوابي مي شود. حدود 0.25 تا 0.5 گرم پودر ريشه آن را با هل تركيب كنيد. بيمار بيخوابي مزمن مي تواند آن را دو بار در روز مصرف كند - صبح و شبانه بگيرد.

23. ريحان:

فردي كه از اختلال خواب رنج مي برد، مي تواند از برگ هاي ريحان استفاده كند ، به طور منظم، برگ هاي ريحان را زير بالش هاي بيمار و اطراف گوشه هاي تخت او بگذاريد. عطر برگ ها به سمت بيني فرد مي رود كه موجب خواب آلودگي مي شود.

علت و درمان بي خوابي بزرگسالان

24. آب زغال اخته:

آب زغال اخته يك آرام كننده است، كه موجب خواب مي شود و به طور موثر از بي خوابي جلوگيري مي كند ، 2 قاشق چايخوري از آب زغال اخته را بگيريد و يك قاشق چاي خوري عسل به آن اضافه كنيد وقبل از خواب به صورت روزانه مصرف كنيد.

25. سنبل الطيب:

سنبل الطيب ،يك گياه بسيار محبوب، براي درمان اختلالات خواب است ، اين گياه اثر آرام بخش دارد و عضلات بدن را شل ميكند. ½ قاشق چاي خوري ريشه سنبل الطيب رنده شده و جوزهندي را تركيب كنيد ، اين مخلوط را به 2 فنجان آب داغ اضافه كنيد پس از 15 دقيقه، محلول را فشار دهيد تا صاف شود و آن را بنوشيد يا يك ليوان آب را بجوشانيد و سپس آن را از شعله برداريد. يك قاشق چايخوري از گياه سنبل الطيب را اضافه كنيد. خوب به هم بزنيد بعد از چند دقيقه، اين عصاره را فشار دهيد تا صاف شود و بعد بنوشيد. يا از خيس خورده سنبل الطيب استفاده كنيد آن را در يك ليوان آب رقيق كنيد و دو بار در روز بخوريد. توجه داشته باشيد كه اين گياه نبايد توسط كودكان و زنان باردار يا شيرده مصرف شود.

26. چاي بابونه:

چاي بابونه يك درمان گياهي مناسب براي داشتن خواب آرام است ، اين گياه داراي اثر آرام بخشي براي بدن است. 1 قاشق چايخوري از گياه بابونه را در يك فنجان آب داغ براي چند دقيقه دم كنيد هم بزنيد و از صافي رد كنيد. شما مي توانيد يك تكه چوب دارچين و كمي عسل به آن اضافه كنيد.

بي خوابي را با گياهان درمان كنيد

27. خرده هاي ليمو:

2 تا 3قاشق چاي خوري خرده ليمو را به يك فنجان آب جوش اضافه كنيد و چند دقيقه صبر كنيد ، براي نتيجه موثرتر، اين چاي را قبل از خواب بنوشيد.

28. كاهو:

كاهو، حاوي يك ماده تحريك كننده خواب است كه لكتوكاريوم نام دارد، و خواص آرامش بخشي دارد و مشابه خشخاش است. 2 عدد برگ كاهو را برداريد و آنها را در دو فنجان آب، به مدت 5 دقيقه بجوشانيد ، عسل يا شكر را به محلول اضافه كنيد و صبر كنيد تا سرد شود. سپس، آن را فشار دهيد تا صاف شود. اين نوشيدني را حداقل نيم ساعت قبل از خواب بنوشيد و مطمعن باشيد كه قطعا شما را خواب آلود مي كند. يا مي توانيد آب كاهو را تنها مصرف كنيد ، علاوه بر اين، مي توانيد يك قاشق چايخوري دانه كاهو را در نصف ليتر آب بجوشانيد تا ميزان آن به 1/3 كاهش يابد آن را فشار دهيد تا صاف شود و سپس آن را در طول روز بنوشيد.

بهترين گياهان دارويي براي درمان بي خوابي

درمان بي خوابي شبانه با روشي در كمتر از 60 ثانيه با تكنيك 4-7-8

اين روش در واقع يك تكنيك تنفسيِ ضد استرس است. روش 4-7-8 به مهارت خاصي نياز ندارد و به سادگي مي توان آن را اجرا كرد. كافي است اين سه قانون را به ياد بسپاريد. اول اينكه بايد به مدت 4 ثانيه از راه بيني تنفس كنيد. سپس نفستان را به مدت 7 ثانيه حبس كنيد. در آخر نيز عمل بازدم را مستقيما از راه دهان به مدت 8 ثانيه انجام دهيد. اين روش باعث آزاد شدن مواد شيميايي آرام بخش در مغز شده و ضربان قلب را كاهش مي دهد. بدن آماده خواب مي شود.

بايدها :

  • تمرينات تنفس عميق، مديتيشن و يوگا انجام دهيد.
  • در يك اتاق آرام، تاريك و راحت بخوابيد.
  • حداقل 2-3 ساعت قبل از خواب، شام بخوريد.
  • اگر شما نياز داريد كه شب بيدار بمانيد، فقط اسنك هايي را بخوريد كه حاوي پروتئين كم و كربوهيدرات زياد باشند.
  • به موسيقي هاي ملايم گوش دهيد، 45 دقيقه قبل از خواب.
  • سالاد پياز خام مصرف كنيد.
  • به اندازه كافي كلسيم، پتاسيم و آهن مصرف كنيد، زيرا براي مقابله با اختلالات خواب بسيار موثرند.
  • طول فركانس هاي بلوتوث گوشي شما، ترشح ملاتونين را كاهش مي دهد كه به نوبه خود بر خواب شما تأثير مي گذارد.
  • بنابراين، در شب از لپ تاپ، آي پاد و تلفن هاي هوشمند دور باشيد.

بي خوابي شبانه را چگونه درمان كنيم؟

نبايدها:

  • از تماشاي تلويزيون قبل از خواب خودداري كنيد.
  • مصرف الكل و كافئين را كاهش دهيد.
  • از خوابيدن در طول روز، خودداري كنيد.
  • نيم ساعت قبل از خواب، مايعات زيادي مصرف نكنيد، تا از ادرار جلوگيري كنيد.

منبع: newsofhealth

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 54
  • بازدید کلی : 3870
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه