loading...

مجله سلامت

مجله اينترنتي سلامت ، بهداشت ، سلامتي،تندرستي ،طب سنتي

بازدید : 95
شنبه 24 آبان 1399 زمان : 10:17

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد که دومی به «زیره ایرانی» معروف است. دانه‌های زیره با چوب، کوبیده می‌شود. گیاه آن شبیه بوته هویج است برگ‌هایش ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر و ارتفاع گیاه حدود ۵۰ سانتی‌متر است. میوه آن (که به اشتباه دانه گفته می‌شود) به اندازه دو میلی‌متر و هلالی شکل و دارای ۵ خط برجسته‌است. بیشترین زیره در ایران، در شهر کرمان رشد می‌کند.

زیره سبز ادویه ای است که در غذاهای ما برای تقویت طعم استفاده می شود. زیره توانایی سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن شما را دارد. در کنار آن ، مزایای سلامتی دیگری نیز دارد ، به همین دلیل از سالها قبل در داروهای سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیره به طور مرتب فواید مختلفی برای سلامتی دارد.


خواص زیره سبز برای سلامتی

کمک به هضم
در زیره سبز ترکیبی وجود دارد که غده های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها را تحریک می کند و باعث هضم بهتر غذا در معده و روده میشود.

درمان یبوست
هموروئید یا یبوست ناشی از افزایش فشار روی رگهای انس و رکتوم است. ۷۵ درصد از افراد در مقطعی از زندگی هموروئید را تجربه می کنند. فشار روی رگ ها موجب تورم، درد و خونریزی می شود. زیره سبز فیبر بالایی دارد و به صورت طبیعی با تحریک سیستم گوارش و بهبود هضم به درمان هموروئید کمک می کند. دانه های زیره سبز همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است، بنابراین اگر عفونت وجود داشته باشد که یکی از نشانه های هموروئید است، زیره سبز به درمان این مشکل کمک خواهد کرد.

جلوگیری از نفخ شکم
زیره سبز با جلوگیری از تشکیل گاز در دستگاه گوارش به هضم کمک می کند. خواص زیره سبز برای مقابله با نفخ شکم، که می تواند به درد شکم و درد و فشار شکمی منجر شود بسیار مفید است.

۲. تقویت سیستم ایمنی
حضور ویتامین C در دانه زیره باعث می شود که این ادویه به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عمل کند. ویتامین C برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به دلیل استرس ضعیف شده است مفید است. با توجه به این که استرس در جامعه ما تبدیل به یک وضعیت شایع شده است، مصرف کافی ویتامین C می تواند به عنوان یک روش ایده آل برای بهبود سلامت عمومی باشد.

کاهش فشار خون
با مصرف غذاهای حاوی ویتامین C میتوان به مبارزه با التهاب، کاهش فشار خون، کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی، مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می شود پرداخت.

درمان اختلالات تنفسی
دانه زیره سبز به عنوان یک ماده دفع کننده و ضد انعقادی عمل می کند و به دفع مخاط از راه ریه ها کمک می کند. زیره سبز همچنین به عنوان یک محرک و ضد عفونی کننده عمل می کند.
به عنوان مثال، آسم یک بیماری تنفسی است که باعث اسپاسم عضلانی برونش، تورم انقباض ریه و افزایش تولید مخاط می شود و منجر به ناتوانی در نفس کشیدن می شود. این بیماری به طور کلی ناشی از آلودگی، چاقی، عفونت، آلرژی، ورزش، استرس یا عدم تعادل هورمونی است. دانه های زیره سبز به عنوان یک درمان طبیعی برای آسم به کار می رود.

سلامت پوست
وجود ویتامین E در زیره سبز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. ویتامین E به تقویت دیواره مویرگی در پوست کمک می کند. این موضوع رطوبت و خاصیت ارتجاعی را در پوست بهبود می بخشد و در نتیجه زیره سبز به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می کند. مطالعات نشان داده اند که ویتامین E به کاهش التهاب در بدن و پوست کمک می کند تا پوست سالم و جوان بماند.


ضد سرطان
آنتی اکسیدانهای موجود در زیره سبز هنگامی که پوست در معرض دود سیگار یا اشعه ماوراء بنفش (نور خورشید) است از پوست در برابر سرطان محافظت میکند. هنمچنین مصرف زیره سبز به درمان علائم اگزما و آکنه نیز کمک میکند. یکی دیگر از مزایای ویتامین E موجود در زیره سبز این است که روند بهبودی پوست را سرعت می بخشد. از آنجا که سرعت بازسازی سلول را افزایش می دهد، می توان از آن برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک استفاده کرد.
خواص ضد قارچ و ضد باکتری زیره سبز نیز می تواند از عفونت های پوست جلوگیری کند.

دیگر خواص زیره:
قابض و خشک کننده است.
ضد تشنج است.
برای برطرف کردن بیماری صرع مفید است.
در دفع گاز معده مؤثر است.
قاعده آور است.
عرق آور است.
برای رفع برونشیت از دم کرده زیره استفاده کنید.
برای برطزف کردن سوء هاضمه مفید است.
ترشحات زنانگی را برطرف می­کند.
برای تحریک اشتها زیره سبز را با سرکه و آب مخلوط کرده و قبل از غذا بخورید.
برای درمان قطره قطره ادرار کردن زیره را تفت داده و سرخ کنید سپس با آب بخورید.
برای رفع نفخ روده و معده می­توانید دم کرده زیره را تنقیه کنید.
برای التیام زخم چشم، بذر ­های له شده زیره سبز را در آب برنج خام خیس کرده و سپس مایع بدست آمده را قطره قطره روی زخم چشم بریزید.
هنگامی که اطفال شیر خوار دل درد دارند و نفخ در شکم­شان پیچیده چند قطره اسانس زیره را با روغن بادام مخلوط کرده و با آن شکم آن­ها را ماساژ دهید.
و بالاخره زیره را در غذاهایی که نفاخ هستند مخصوصا حبوبات استفاده کنید.

خواص عرق زیره
یکی از مواد موثر در کاهش وزن، عرق زیره است. این ماده دارای خاصیت ترموژنیک است و با افزایش متابولیسم و بالا بردن سرعت سوخت و ساز در بدن، باعث لاغری و کاهش وزن می شود. در واقع این امر باعث شکسته شدن مولکول های چربی می شود.
عرق زیره در درمان کم خونی موثر است.
در درمان افرادی که دارای میزان بالای چربی و کلسترول خون هستند مصرف آن بسیار مفید است.
در افرادی که دچار اختلال و به هم ریختگی نظم قاعدگی هستند نیز می تواند موثر باشد.
خوردن عرق زیره، تنگی نفس را به سرعت بر طرف می کند.
باد شکن است.
برای رفع سردی مزاج موثر است.
ضد هیستری و تشنج است.
مقوی اعصاب و معده است.
برای درمان و رفع بد خوابی یا بی خوابی کودکان مفید است.
مصرف آن بعد از غذا در عمل هضم کمک کننده است.

شیوه استفاده
دمنوش زیره: مقدار یک قاشق چای‌خوری از زیره سبز یا پودر زیره سبز را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید.

ترکیبات شیمیایی زیره سبز :
زیره دارای تانن، روغن رزین و اسانس است.
اسانس زیره را از تقطیر میوه له شده تحت اثر بخار آب بدست می­آورند. این اسانس مایعی است بیرنگ که در اثر ماندن ابتدا به رنگ زرد و سپس قهوه­ ای رنگ می­شود.
بوی زیره مربوط به آلدئیدی بنام کومینول است. مقدار کومینول در زیره بسته به محل کشت آن بین 30 تا 50 درصد است.


موارد منع مصرف
استفاده بیش‌ازحد از آن می‌تواند معده را گرفتار عوارضی مثل سوزش سر دل کند.
نوزادان و کودکان و زنان باردار و شیرده باید در مصرف زیره محتاط باشند.
زیاده روی در مصرف زیره باعث افزایش ترشح تیروئید و در نتیجه لاغری و زردی رنگ چهره خواهد شد.


منبع: doctornews

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 59
  • بازدید کلی : 3875
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه