loading...

مجله سلامت

مجله اينترنتي سلامت ، بهداشت ، سلامتي،تندرستي ،طب سنتي

بازدید : 181
دوشنبه 13 مرداد 1399 زمان : 10:12

نازک شدن مو به ریزش خفیف تا متوسط موها اشاره دارد. بر خلاف ریزش موی گسترده، نازک شدن مو لزوما باعث طاسی نمی شود، اما ظاهر موهای کم پشت تر روی سر شما ایجاد می کند. نازک شدن مو به تدریج اتفاق می افتد، به این معنی که شما وقت دارید که علل آن را دقیق مشخص کنید و بهترین روش های درمان را بیابید.


علل نازک شدن موی سر:

برس و شانه کردن نادرست

ممکن است شنیده باشید که شانه زدن مو با ۱۰۰ ضربه در روز برای موی شما خوب است، توصیه می شود در عوض فقط برس و شانه را هنگام آرایش موی خود استفاده کنید.

دقت کنید برای جلوگیری از شکستگی مو از شانه با دندانه های پهن استفاده کنید شما هم چنین باید تنها از برس برای زمانی استفاده کنید که موهای شما خشک است و از استفاده شانه های پلاستیکی خودداری کنید در عوض یک برس با موهای طبیعی را امتحان کنید.

آسیب حرارتی

برای بدست آوردن بهترین نتیجه از سشوار مو، صاف کننده یا فرکننده مو شما به گرمای شدید نیاز دارید. با این حال، وقتی شما از این ابزار به اشتباه یا خیلی زیاد استفاده می کنید، خطر آسیب زدن به کوتیکول را در دماهای بالا را دارید. یک راه برای جلوگیری از آسیب کلی گرما این است که حداقل یک بار در هفته از این وسایل استفاده نکنید.

استفاده از مواد شیمیایی

صاف و فر کردن حرفه ای و رنگ آمیزی می تواند باعث شود که موهای شما بعد از اولین یا دومین جلسه به نظر سالم برسد. اما اگر این کار را خیلی زیاد انجام دهید، کوتیکول می تواند بشکند و باعث آسیب مو شود.

شستن زیاد

اگر پوست چربی دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که تولید چربی سبوم (روغن طبیعی)در پوست سر داشته باشید. این می تواند منجر به این وسوسه شود که موهای خود را بیشتر از آنچه که نیاز دارید، بشویید. اگر چه شستن روزانه خوب است اگر موهای چرب دارید اما نباید موهای خود را چند بار در روز بشویید.

موهای بسیار خشک ممکن است فقط به شامپو کردن هفتگی نیاز داشته باشند. هم چنین به آرامی پوست سر را شامپو بزنید و نرم کننده را به آرامی از انتها به ریشه های خود بمالید.

خشک کردن نادرست با حوله

وقتی حمام کردن تمام می شود ماساژ حوله روی سر یک واکنش طبیعی بر روی پوست و مو است. با این حال، این حرکت و مالش دادن واقعا به موهای شما آسیب می زند چون بیش ترین آسیب (بعد از خیس شدن)است.

به جای خارج کردن آب از موهایتان، ازیک حوله جاذب برای خشک کردن موهای خود استفاده کنید همچنین می توانید موها را چند دقیقه موقت برای جذب آب اضافی روی سر با حوله بپوشانید

تغذیه

در حقیقت خیلی ها این جمله را به یاد دارند که “شما همان چیزی هستید که می خورید،” به خصوص زمانی که صحبت از سلامتی پوست و مو به میان می آید. برخی مواد مغذی خاص به رشد مو کمک می کنند و از آسیب ناشی از شکستگی و ضعف جلوگیری می کنند.

مطمئن شوید که به اندازه کافی روی، آهن و اسید فولیک در رژیم غذایی روزانه خود دارید. پروتئین و آنتی اکسیدان موجود (که در غذاهای گیاهی یافت می شوند)نیز می توانند باعث جلوگیری از آسیب موی شما شوند.

استرس

شواهدی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط بین استرس و ریزش مو است اما همچنین مشخص است که استرس می تواند منجر به شکستگی و ضعیف شدن مو شود. Telogen effluvium نوعی استرس است که به احتمال زیاد به آسیب مو مرتبط است.

این نوع استرس باعث می شود که کیسه های ترشحی مو به خواب بروند، بنابراین مو در وسط یک چرخه رشد ممکن است بریزد ممکن است به موهای قدیمی که ریخته نیز توجه کنید. مدیریت استرس ممکن است منجر به موهای سالم تر شود.

بستن مو

افراد معمولا موهای خود را می بندند تا ازپخش شدن آن روی صورت جلوگیری کنند ؛ چنانچه بارها در مطالب سلامت پوست و مو در نمناک گفته شد مشکلی که بستن مو ایجاد می کند این است که پوست سر و مو را می کشند حتی ممکن است متوجه شوید که بعضی اوقات ریزش مو دارید.

اختلالات خوردن

اگر شما رابطه ناسالمی با غذا خوردن داشته باشید، آسیب مو یک نشانه ممکن است. این امر به ویژه در مورد اختلالات خوردن، مانند کم اشتهایی و حملات پرخوری عصبی است. در چنین مواردی، کیسه های ترشحی مو، مواد غذایی لازم برای تولید موی جدید را ندارند و فرآیند کلا به پایان می رسد. شما حتی ممکن است متوجه موهای جدیدی شوید که در وسط چرخه رو به رشد می ریزند.

اختلالات خوردن ممکن است منجر به عواقب جدی تری شده و به درمان پزشکی نیاز داشته باشند.

کوتاه نکردن مو

به نظر می رسد کوتاه کردن موها می تواند به آن آسیب بزند. اما کوتاه کردن مو به سلامت آن و جلوگیری از موخوره کمک می کند باید برخی از تارهای قدیمی را کوتاه کنید تا به رشد جدید کمک کنند. زمانی که موخوره دارید، این موخوره درون کوتیکول می تواند بقیه موها را بگیرد و منجر به شکستگی و ضعف مو شود. هر هشت هفته یک بار به آرایشگر مراجعه کنید.کوتاه کردن قسمت های آسیب دیده به تدریج از شکستگی بیشتری جلوگیری می کند.

درمان نازکی مو

مکمل اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که برای تولید سلول های جدید مهم است. از لحاظ نازک شدن مو، این باور وجود دارد که اسید فولیک به فولیکول ها کمک می کند تا موهای جدید در مناطق طاسی تولید شود. با این حال، همانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی وجود ندارد که تضمین کند اسید فولیک به ضخیم تر شدن موهای شما کمک کند.

بیوتین
بیوتین یا ویتامین B-7، ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می شود. اگر شما یک رژیم متعادل داشته باشید، بعید است که کمبود بیوتین داشته باشید. با این حال، فرم های مکمل بیوتین در سال های اخیر افزایش یافته است، که بخشی از آن بخاطر این است که بازاریابان وعده انرژی و رشد موی بیشتر با چنین محصولاتی را می دهند.

با این که بیوتین به تجزیه آنزیم ها در بدن شما کمک می کند، شواهد کمی وجود دارد که می تواند به درمان نازک شدن مو کمک کند. در صورت مصرف مکمل های ویتامین B-5 نباید بیوتین مصرف کنید، در صورتی که با هم مصرف شوند، می توانند اثر بخشی یکدیگر را کاهش دهند.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6
اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند.به این دلیل که آن ها توسط بدن انسان ساخته نمی شوند. امگا 3 به مبارزه بدن شما در برابر التهاب کمک می کند، که علت بیماری های متعددی است.

ریزش موی زودرس ممکن است به التهاب مربوط باشد. از سوی دیگر، امگا 6 برای سلامتی کلی پوست مهم است که ممکن است برای پوست سر مفید باشد. روغن های بر پایه گیاهی، منبع اولیه امگا 6 هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی یافت می شوند. اگر به طور معمول این غذاها را مصرف نمی کنید، برای مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.


ماینوکسیدیل
ماینوکسیدیل، که بهتر به نام تجاری آن؛ روگین شناخته شده است، یک درمان ریزش مو است که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است و بدون نسخه پزشک در دسترس است. هنگامی که دو بار در روز به طور مستقیم بر روی پوست سر اعمال شود، ممکن است به تدریج موهای ضخیم تر را در لکه های طاسی مشاهده کنید.

این محصول بسته به ترجیحات شما به صورت مایع یا بصورت کف در دسترس است. تا 16 هفته طول می کشد تا اثر کامل خود را بگذارد. مهم است که شما از محصول به طور پیوسته استفاده کنید، یا ممکن است نتیجه ای مشاهده نکنید. سوزش پوست سر و رشد مو ناخواسته در صورت و گردن برخی از عوارض جانبی احتمالی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اسپیرنولاکتون
اسپیرنولاکتون (آلداکتون) برای افرادی تجویز می شود که ریزش موی مرتبط با تولید آندروژن دارند. با این که آلدکتون از لحاظ فنی یک قرص آب است، یک ضد آندروژن نیز هست. در زنان، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن و ریزش مو در ارتباط با نوسانات هورمونی کمک کند. برای گرفتن این تصمیم، ابتدا آزمایش خون لازم است.

فیناستراید
فیناستراید (پروپکیا) یک داروی ریزش مو است. این دارو فقط برای مردان است. بر خلاف درمان های موضعی مانند مینوکسیدیل، پروپشیا به شکل یک قرص روزانه است که مردان برای ریزش مو مصرف می کنند. به علت عوارض جانبی جدی، زنان باید از این داروها اجتناب کنند، مخصوصا اگر باردار یا شیرده باشند.

کورتیکواستروئیدها
کورتیکواستروئیدها درمان های تجویزی هستند که برای بیماری های مرتبط با التهاب زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات، بیماری های التهابی می تواند علائم مختلفی از قبیل ریزش مو را ایجاد کنند.

لیزر درمانی خانگی
لیزر درمانی معمولا توسط متخصصین پوست و سایر متخصصان پوست استفاده می شود. در حال حاضر، FDA راه را برای مصرف برخی از محصولات در خانه باز کرده است. لیزر درمانی در خانه برای مو برای کمک به رشد دوباره موهای شما و افزایش ضخامت آنها در نظر گرفته شده است. نتایج ممکن است چند ماه طول بکشد تا دیده شود. بزرگترین معایب لیزر درمانی در خانه هزینه آن است. برخی از دستگاه ها، صدها دلار فروخته می شوند و ممکن است کار نکنند. پیش از چنین سرمایه گذاری بزرگی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

درمان های خانگی برای جلوگیری از ریزش و نازک شدن موی سر :

ماسک تخم مرغ

یکی از بهترین درمان های خانگی برای مو استفاده از تخم مرغ است. استفاده از تخم مرغ به تنهایی برای نرم کردن مو و جلوگیری از شکستگی آن ها به اندازه کافی موثر است. و اگر آن ها را با مواد طبیعی دیگر ترکیب کنید، می تواند برای موهای شما مفید باشد.

برای شروع، می توانید با ترکیب تخم مرغ و روغن های ضروری ، یک ماسک مو تخم مرغ را آماده کنید. آن دو را با هم بزنید تا ترکیب شوند و بر روی موهابزنید بگذارید یک ساعت بماند و بعد آن را بشویید. شما هم چنین می توانید تخم مرغ را با حنا مخلوط و استفاده کنید.

ماساژ با روغن داغ

مو معمولا به خاطر کمبود مواد مغذی ضعیف می شود برای برآورده کردن این نیاز می توانید به موهایتان یک ماساژ روغن داغ خوب بدهید می توانید این کار را با روغن نارگیل، روغن بادام، روغن زیتون و یا هر روغن دیگری انجام دهید.

این کار به مرطوب کردن مو از ریشه ها و ترمیم آسیب کمک می کند در نتیجه مانع از شکستگی آن ها می شود. هم چنین می توانید مقداری ویتامین ایی به آن اضافه کنید تا مزایا را به حداکثر برسانید. موهایتان را به طور کامل با کمی روغن ماساژ دهید و با یک حوله بپوشانید سپس به خوابید و صبح ها موی خود را بشویید.

روغن زیتون، مایونز

مایونز موها را تغذیه می کند استفاده از آن بر روی موها چند فایده دارد کمی مایونز را با کمی روغن زیتون و سرکه سفید مخلوط کنید تا یک ماسک صاف بدست بیاید. آن را به صورت مستقیم روی موهای خود بمالید و بگذارید تا خشک شود حالا آن را با آب کربناته بشویید. روغن زیتون و مایونز به طور کامل موی شما را تغذیه می کنند و سرکه به راحتی از شکستگی آن جلوگیری می کند.

آب پیاز

عصاره پیاز به طور حتم یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از شکستگی مو است. در مطلب کامل و جامع ” درمان باورنکردنی ریزش مو با نسخه های پیازی ” در بخش سلامت نمناک توضیح داده شد که پیاز غنی از گوگرد است و به افزایش رشد مو کمک و آن ها را از ریشه تقویت می کند و این طوری مو به راحتی نمی شکند. برای تقویت موهای نازک عصاره پیاز را مستقیما روی موهای خود بمالید بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

ویتامین ایی را با شامپو مخلوط کنید

ویتامین ایی می تواند برای پوست و مو شما شگفتی ایجاد کند مقداری ویتامین ایی را از داروخانه بگیرید، یک سوراخ روی آن ها ایجاد و روغن آن را استخراج کنید. این روغن را با شامپو مخلوط کنید. حالا از شامپو استفاده کنید همان طور که معمولا این کار را انجام می دهید. به این ترتیب، مو خود را تمیز نگه خواهید داشت در عرض یک ماه به این تفاوت توجه خواهید کرد.

ماسک موز

هم چنین موز می تواند برای مو مفید واقع شود. پروتیین ها، چربی ها و پتاسیم موجود برای تقویت موهای به اندازه کافی خوب هستند و از شکستگی خیلی راحت آن ها جلوگیری می کنند.

دو موز رسیده بردارید و آن ها را با روغن زیتون و عسل مخلوط کنید. این ماسک را روی موهای خود بمالید و آن ها را به درستی بپوشانید بگذارید ۱۵ دقیقه استراحت کند. حالا موهایتان را به طور کامل بشویید. این درمان موها را براق خواهد کرد.

ماسک موی آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل فواید آن برای مو و پوست مشهور است. خواص ضد میکروبی و ضد قارچ آن، از شوره سر و شکنندگی مو جلوگیری می کند تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری ژل آلوئه ورا را با روغن بادام ترکیب کنید.

بخش های مساوی از این دو را به طور کامل مخلوط کنید و آن را به موها و پوست سر بمالید بگذارید ۳۰ دقیقه استراحت کند و سپس آن را بشویید. همچنین می توانید ژل را مستقیما روی موهای خود بمالید.

درمان و داروهای خانگی جهت جلوگیری از نازک شدن موها
اغلب موارد ریزش مو در خانه قابل درمان است. 12 گزینه زیر را در نظر بگیرید و قبل از مصرف هر نوع مکمل، با پزشک خود صحبت کنید.

ماساژ پوستی
شاید ارزانترین روش داشتن موهای ضخیم تر ماساژ پوستی است. این کار هیچ هزینه ای و عوارض جانبی ندارد. هنگامی که موهای خود را می شویید، به آرامی با نوک انگشتان خود اطراف پوست خود را فشار دهید تا جریان خون بیشتر را تشویق کنید. برای فواید حتی بیشتر، میتوانید یک ماساژور پوستی دستی را نیز آزمایش کنید تا سلول های مرده پوست را نیز حذف کنید.

روغن های ضروری
روغن های اساسی مایعات هستند که از گیاهان خاصی استخراج می شوند و عمدتا در عطر درمانی و دیگر موارد پزشکی جایگزین استفاده می شوند. روغن اسطوخودوس با موفقیت در برخی از افراد با الگوی طاسی مورد استفاده قرار گرفته است.

روغن اغلب با انواع دیگری، مانند روغن های ساخته شده از رزماری و آویشن همراه است. با این حال، شواهد کافی وجود ندارد که روغن های گیاهی نامبرده بتوانند طاسی یا ریزش مو را درمان کنند. اگر تصمیم بگیرید که این درمان را انجام دهید، ابتدا مقدار کمی روغن را بر روی بازو تست کنید و 24 ساعت صبر کنید تا ببیند آیا واکنشی نشان می دهد یا خیر. قرمزی و کهیر می تواند یک واکنش حساسیت را نشان دهد.

مولتی ویتامین ها
موهای سالم به سلامت کلی شما بستگی دارد. در موارد سوء تغذیه یا اختلالات خاص تغذیه، ممکن است موهای جدیدی از فولیکول ها تولید نشوند. یک آزمایش خون از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به تعیین این امر کمک کند که آیا کمبود مواد مغذی دارید یا نه. اگر در چندین حوزه کلیدی کمبود داشته باشید، پزشک متخصص شما ممکن است یک مولتی ویتامین روزانه را توصیه کند. موهای سالم نیاز به آهن، اسید فولیک و روی برای رشد به طور ضخیم و قوی دارند.

جلوگیری از نازک شدن موی سر

موهای خود را مرتب کوتاه کنید.
از خشک کردن و اتو کردن موی خود روزانه خودداری کنید.
وقتی مو خیس است شانه نکنید.
رنگ مو خود را اغلب تغییر ندهید و یا به دنبال یک جایگزین طبیعی بگردید.
موها و پوست سر خود را هر از گاهی با روغن خوب ماساژ دهید.
از نرم کننده مو مرطوب کننده برای حفظ مو خود استفاده کنید.
موی خود را هر روز بشویید چون ممکن است به آن آسیب بزند و آن را خشک کند.
رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات، ماهی، گوشت لاغر و بسیاری از مایعات است را دنبال کنید.


منبع : salamtbash

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 48
  • بازدید کلی : 3864
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه